Noua productie cinematografica Cravata galbena este cu siguranta una care imi va ramane in suflet pentru multa vreme de acum incolo.
Nu am mai trait de mult asa un entuziasm la vizionarea unui film, care, din fericire, e realizat de o echipa romaneasca.
Este povestea fascinanta de viata a marelui dirijor Sergiu Celibidache. Plecat din inima Moldovei, din „Iașul meu”, sa cucereasca lumea, fara niciun ban in buzunar, ajunge destul de repede sa fie remarcat de oamenii potriviti pentru a-l ajuta sa isi dezvolte cariera.
Ceea ce m-a frapat cel mai mult a fost determinarea sa de a merge neabatut pe calea sa, iesind definitiv de sub protectia tatalui sau, dintr-o familie bine pozitionata in plan social.
Si-a urmat cu consecventa principiile de viata si nu a facut niciodata vreun compromis, oricat l-ar fi costat aceasta. Si-a urmat cu credinta pasiunea, a colindat intreaga lume, ca dirijor a celor mai cunoscute si apreciate orchestre.
Analizand putin harta lui Human design si Cheile genelor (ora am gasit-o pe un site strain, sper sa fie cea reala), asa cum mi-e obiceiul cand intalnesc o personalitate, a fost un profil 4/1, un profil mai rar, care vorbeste despre fixitatea ideilor sale. Este profilul Oportunist/Investigator. Oportunitatile au venit in viata lui prin oameni, conexiuni. Desi era o persoana sociala, in esenta avea nevoie sa stea in propriul proces de analiza si contemplare, fara presiunea celorlalti.
A fost un Generator manifestant, care a creat impact in jurul sau. Sotia sa a spus ca el a fost pentru ea „un dar de la Dumnezeu”. Tot ea spune ca el era „un tumult, un vulcan, o furie, foarte critic si disciplinat, nu accepta mediocritatea”.
A avut o misiunea clara de viata, de a deveni un expert in domeniul sau, impartasind cu lumea din genialitatea sa. Am remarcat Luna sa in poarta 16, a maiestriei, a competentelor. Luna inseamna nevoi bazale, asa cum pentru un bebelus e hrana si prezenta mamei, pentru el era o tema de viata, un motto, „sa nu cauti vreodata ceva mai putin decat perfectiunea”. A dus arta sa la nivel de perfectiune si maiestrie. A fost obsedat de perfectiune.
Avea si canalul ritmului, 5-15, ceea ce a facut sa traiasca in flux cu viata. Nu ne miram ca a plecat de acasa, fara resurse materiale, lasandu-se ghidat de viata si de oportunitatile pe care aceasta i le-a oferit, fara zbatere, fara sa forteze lucrurile.
Portile principale ale profilului, au fost 53 si 54, unde 53, e o poarta din centrul Radacina, care creaza presiunea de a incepe lucruri noi, avand si poarta 42, cu care forma canalul maturizarii. Destinul i-a fost sa se maturizeze repede, iesind devreme de sub autoritatea familiei.
In Cheile genelor, 53 e cheia expansiunii si a evolutiei.
Poarta 54, a ambitiei, ambitia pentru perfectionare l-a ghidat toata viata. Avand si poarta 32, cu care formeaza canal, ambitia sa a fost motivata de dorinta de a fi recunoscut. In Cheile genelor 54 e cheia ascensiunii.
In Nodul Nord a avut cheia 51, cu linie 2, cheia trezirii, a initiativei. In Berbec, o zodie de initiator. A trezirii prin soc.
Mai remarc sfera creativitatii, cheia 41, cu linie 2, o sfera care ne vorbeste despre destinul nostru in aceasta viata, despre impulsul spiritual pe care am venit sa il ancoram in plan material.
Cheia 41, emanatia universala in Cheile genelor, e poarta inceputului de an in Human design, perioadă efervescentă, bogată în trări şi entuziasm, noi inceputuri. Aceasta cheie a fost de 3 ori in profilul sau, semn ca fost necesar sa o maiestreasca.
Aceste doua chei, 41 si 51, importante prin pozitionarea lor in profilul sau, avand linia 2, au creat la el acel mod de a face lucrurile, cu usurinta, in mod natural, firesc. Daca adaugam si canalul 5-15, canalul ritmului, putem sa intelegem naturaletea cu care se misca pe scena, parca dansa dirijand, avea acea libertate si jucausenie in miscari.
Pentru el, muzica nu era o simpla indeletnicire, ci un proces al constiintei in timp. A dezvoltat un sistem de predare a fenomenologiei muzicale, unic in lume. Sunetul exista doar in functie de spatiu, atentie si intentie. Aceasta viziune a schimbat modul de a gandi al muzicienilor profesionisti. El nu a fost de acord cu inregistrarea pe discuri a concertelor sale, intrucat considera ca fiecare concert trebuie sa fie o experienta unica in timp.
Sergiu Celibidache a adus un mod nou de a intelege muzica, nu ca o executie mecanica a unei partituri, ci ca un fenomen spiritual, acustic, trait in timpul concertului live.
Filmul acesta nu este despre un om, despre viata lui, ci despre o traire, o vibratie, o bucurie pe care o simti, asa cum se simtea si el pe scena. A fost atat de aliniat cu spiritul sau, asa cum sunt marile caractere ale acestui neam, un om care si-a urmat calea pana la sfarsit, fara compromisuri. Este un exemplu de ASA DA, pentru tanara generatie, despre cum sa iti urmezi pasiunea, fara sa tii cont de oportunitati financiare. Banii nu au contat pentru el, dar ei au venit pe masura ce talentul si determinarea lui erau tot mai vizibile.
Acest film este despre intoarcerea la autenticitatea noastra, atat individuala, cat si ca neam. Am iesit de la fim cu un vibe pozitiv, am adormit apoi foarte tarziu, dansand pe ritmul Rapsodiei Romane, pe care o fredonez si acum, dupa doua zile.